Fråga oss

Här kan du få svar på din fråga! Nedan ser du de vanligaste frågorna just nu. 

Min son vill flytta hemifrån men har inte någon stor inkomst - kan jag som förälder står för hans kontrakt?
- Nej, det räknas som en "otillåten andrahandsuthyrning". Den som står för kontraktet ska även bo i lägenheten. 

Jag har skulder hos kronofogden - kan jag hyra bostad hos AB SvalövsBostäder då?
- Nej, enligt vår uthyrningspolicy får man inte ha skulder eller anmärkningar hos kronofogden när man ska söka lägenhet hos oss

Jag ska göra en flyttanmälan - vilket är mitt lägenhetsnummer?
- På ditt hyresavtal finns ett 4-siffrigt nummer som är beslutat av lantmäteriet (ex. 1201)

Jag vill installera en diskmaskin/tvättmaskin i min lägenhet - är det ok?
- Det är inte ok utan AB SvalövsBostäders godkännande. Vi måste bedöma om det är praktiskt möjligt i din lägenhet. Kontakta vår förvaltare för vidare information.

Jag har fått problem med en altandörr som är svår att stänga - vem kontaktar jag för att få hjälp? 
- Har du något problem i lägenheten ska du alltid göra en felanmälan. I vår boendeapp kan du anmäla problem i din lägenhet dygnet runt. Alternativet är att ringa oss (0418-66 78 00) under våra telefontider.

Min mamma har avlidit - hur säger jag upp hennes lägenhet? 
- Vid dödsfall har man 1 månads uppsägning (hel kalendermånad). Alla som ingår i dödsboet ska signera uppsägningen och beställa dödsfallsintyg från Skatteverket/Folkbokföringen. 

Jag måste akut flytta ifrån min lägenhet - kan jag få minskad uppsägningstid?
- Nej, enligt hyreslagen har man alltid 3 månaders uppsägning (undantag vid dödsfall och flytt till äldreboende). Du kan dock alltid notera på din uppsägning att du vill lämna tidigare.

Var hittar jag boendeappen?
- Gå in där du laddar ner appar i din telefon och sök på "Avy-boendeappen" så kommer du rätt. När du loggat in med ditt mobila BankID så kopplas du per automatik mot din lägenhet och du får tillgång till all information.