Fråga oss

Här kan du få svar på din fråga! Nedan ser du de vanligaste frågorna just nu. 

Min son vill flytta hemifrån men har inte någon stor inkomst - kan jag som förälder står för hans kontrakt?
- Nej, det räknas som en "otillåten andrahandsuthyrning". Den som står för kontraktet ska även bo i lägenheten. 

Jag har skulder hos kronofogden - kan jag hyra bostad hos AB SvalövsBostäder då?
- Nej, enligt vår uthyrningspolicy får man inte ha skulder eller anmärkningar hos kronofogden när man ska söka lägenhet hos oss

Jag ska göra en flyttanmälan - vilket är mitt lägenhetsnummer?
- På ditt hyresavtal finns ett 4-siffrigt nummer som är beslutat av lantmäteriet (ex. 1201)

Jag vill installera en diskmaskin/tvättmaskin i min lägenhet - är det ok?
- Det är inte ok utan AB SvalövsBostäders godkännande. Vi måste bedöma om det är praktiskt möjligt i din lägenhet. Kontakta vår förvaltare för vidare information.

Jag har fått problem med en altandörr som är svår att stänga - vem kontaktar jag för att få hjälp? 
- Har du något problem i lägenheten ska du alltid göra en felanmälan. I vår boendeapp kan du anmäla problem i din lägenhet dygnet runt. Alternativet är att ringa oss (0418-66 78 00) under våra telefontider.

Min mamma har avlidit - hur säger jag upp hennes lägenhet? 
- Vid dödsfall har man 1 månads uppsägning (hel kalendermånad). Alla som ingår i dödsboet ska signera uppsägningen och beställa dödsfallsintyg från Skatteverket/Folkbokföringen. 

Jag måste akut flytta ifrån min lägenhet - kan jag få minskad uppsägningstid?
- Nej, enligt hyreslagen har man alltid 3 månaders uppsägning (undantag vid dödsfall och flytt till äldreboende). Du kan dock alltid notera på din uppsägning att du vill lämna tidigare.

Var hittar jag boendeappen?
- Gå in där du laddar ner appar i din telefon och sök på "boendappen avy" så kommer du rätt. När du loggat in med ditt mobila BankID så kopplas du per automatik mot din lägenhet och du får tillgång till all information.